آیا سال جاری خودروسازی به بخش خصوصی واگذار می گردد؟

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، دو روز قبل بود که خبر عزل رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت خبرساز شد. این اتفاق در حالی افتاد که شرایط بازار خودرو چندان تعریفی نداشت و قیمت خودرو در بازار سر به فلک کشیده بود. فرایند صعودی قیمت خودرو در حالی در سال 99 رخ داد که سال گذشته رضا رحمانی در حاشیه مراسم روز ملی اصناف از عزم پایدار دولت برای واگذاری دو خودروسازی عظیم کشور به بخش خصوصی واقعی اطلاع داد. یعنی قرار شد واگذاری اموال غیرتولیدی و شرکت های وابسته به ایران خودرو و سایپا نهایتا در سال 99 واگذار گردد. حالا اما با برکناری رضا رحمانی آیا می توان به وعده واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی خوشبین بود؟

آیا سال جاری خودروسازی به بخش خصوصی واگذار می گردد؟

نمایندگان مجلس در ماده دو طرح واگذاری خودروها که برای تایید به شورای نگهبان ارسال کردند، آمده است: دولت موظف است طی سه سال از لازم الاجرا شدن این قانون با اجرای صحیح سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن و سیاست های کلی فراوری ملی، کار و سرمایه ایرانی، زمینه رقابت پذیری در صنعت خودرو را به نحوی فراهم کند که تصدی گری دولت پایان یافته و دولت صرفا اقدامات نظارتی و سیاست گذاری و تنظیم گری را انجام دهد. این در حالی است که در پاسخ به چنین طرحی شورای نگهبان نیز واگذاری باقی مانده سهام خودروسازان به بخش خصوصی را مغایر با بند ج سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی دانست و این واگذاری را غیر قانونی اظهار داشت.

سهم دولت در خودروسازی چقدر است؟

طبق آخرین آمارها در حال حاضر به جامانده سهام دولت در ایران خودرو 14 درصد و در سایپا 17.31 درصد است. به این ترتیب سهم دولت در این شرکت های خودروساز کمتر از 20 درصد است.

در همین حال دبیر انجمن واردنمایندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا خودروسازی ایران در سال 99 به بخش خصوصی واگذار می گردد یا خیر؟ به خبرنگاران گفت: دولت زیر بار خصوصی سازی خودروسازان نمی فرایند. اصلا امکان ندارد دولت به سمت خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا قدم بردارد. ممکن است در یک بازه زمانی یک مانوری مبنی بر واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی داده گردد اما دولت از بخش خودروسازی عقب نشینی نخواهد کرد.

مهدی دادفر اضافه نمود: آنقدر رانت ها و لابی های پشت پرده در این صنعت وجود دارد که دولت هیچ گاه از سهم این دو خودروسازی نخواهد گذشت. دولت های مختلف هم هیچ گاه از سهام داریشان در این صنعت دست نخواهند کشید.

امیدواریم خودروسازی به بخش خصوصی واگذار گردد

در شرایط فعلی کارشناسان معتقدند با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو، واگذاری سهام خودروسازان امکان دارد باعث تشدید انحصار و بدتر شدن شرایط بازار گردد. از طرفی بعضی از قطعه سازان هم مانعی برای اجرای اصل سیاست ها 44 قانون اساسی نمی بینند و تاکید دارند که این امر باید هر چه زودتر اجرایی گردد.

از سوی دیگر رئیس قطعه سازان تهران در پاسخ به این پرسش که آیا می توان به وعده واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی امیدوار بود؟ به خبرنگاران گفت: افراد وعده دادند که خودروسازان را به بخش خصوصی واگذار می نمایند، امیدواریم این کار انجام گردد. چنانچه قصد جهش فراوری در بخش خودروسازی را داریم نباید زیرساخت ها را به تدریج مهیا کنیم بلکه باید کار انقلابی سریع تر انجام گردد.

محمدرضا نجفی منش اظهار کرد: به عنوان مثال شیوع ویروس کرونا باعث شد که در فراوری الکل و ماسک احتیاج کشور را رفع کنیم و همچنین به سمت صادرات این کالا به بازار قدم برداریم. در حال حاضر کیت های آزمایشگاهی را به المان صادر می کنیم. برای دیگر کالاهای صنعتی می توان چنین برنامه هایی داشت به شرط اینکه دولت مانع نباشد.

pbmusic.ir: نوای پرنده پارسی | مجله موسیقی و هنری

balio.ir: بالیو | مجله گردشگری و مسافرتی

etre-yas.ir: مجله عطر یاس، محلی برای همفکری استارتاپی

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 90596

به "آیا سال جاری خودروسازی به بخش خصوصی واگذار می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا سال جاری خودروسازی به بخش خصوصی واگذار می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید