فراوری نسل جدید پوشش های هوشمند فناناپذیر، انقلابی نوین در زمینه محافظت از سطوح فلزی

به گزارش مجله سرگرمی، محقق ایرانی مقیم خارج پس از 25 سال تحقیق و توسعه به دانش فنی نسل جدیدی از نانو پوشش های هوشمند و فناناپذیر دست یافته است که قادر به جلوگیری از خوردگی صنایع در بلندمدت است.

فراوری نسل جدید پوشش های هوشمند فناناپذیر، انقلابی نوین در زمینه محافظت از سطوح فلزی

آرزو عصاریان، مجری طرح در گفت وگو با خبرنگاران، خوردگی سطوح فلزی و محافظت در برابر خوردگی را یکی از عظیمترین چالش های صنایع در دنیا دانست و گفت: سازه های فلزی، ماشین آلات، خطوط لوله، مخازن و تجهیزات مشابه همه در معرض خطر اثرات خوردگی هستند؛ از این رو پوشش های مقاوم در برابر خوردگی و توسعه آنها به منظور محافظت از سطوح فلزی بسیار مهم است.

وی اظهار داشت: از فلزات و سازه های فلزی با روش های متعدد همچون استفاده از مهارکننده های خوردگی، محافظت کاتدی و پوشش های محافظ می توان در برابر خوردگی محافظت کرد. اما آنچه حائز اهمیت است، طول عمر مفید این روش ها و به خصوص پوشش های محافظ است.

عصاریان افزود: امروزه پوشش های محافظ موجود در بازار دنیای از یک سیستم اعمال چند لایه پوشش های متفاوت تشکیل شده اند؛ ولی متاسفانه در حین اعمال این پوشش ها همیشه مقادیر بسیار زیادی از مواد شیمیایی فرار در محیط پخش می گردد و انتشار این مواد به همراه ضایعاتی که از این سیستم ها به جا می ماند، به راحتی محیط زیست و سلامت اکوسیستم طبیعی را تحت تاثیر قرار می دهد.

مجری طرح از فراوری نسل جدید پوشش های هوشمند و فناناپذیر با عنوان Eternal اطلاع داد و خاطر نشان کرد: هدف از اجرای این طرح، نوآوری و ساخت پوشش هایی است که طول عمر طولانی تر نسبت به پوشش های فعلی دارند و یک لایه نازک این پوشش بتواند به صورت مستقیم و بدون اعمال هیچ گونه آستری بر روی سطوح فلزی اعمال گردد.

به گفته این محقق این در حالی است که به طور مثال در صنایع دریایی تعداد لایه هایی از فیلم پوشش که ضروری است تا از یک سطح فلزی در برابر خوردگی محافظت کافی گردد، شامل حداقل سه لایه پوشش متفاوت است.

عصاریان یکی از مسائل عظیم در سیستم پوشش های ضدخوردگی فعلی را لزوم اعمال لایه های متعدد پوشش ها به منظور ارتقای هر چه بیشتر چسبندگی و نهایتا ایجاد مقاومت در برابر کلیه عوامل خورنده ذکر کرد و یادآور شد: روش های پوشش دهی فعلی علاوه بر آنکه ماندگاری محدودی بر روی سطح دارند، از معایب دیگری شامل احتیاج به مصرف مواد شیمیایی در مقیاس بالا، اتلاف انرژی و صرف نیروی کاری بیشتر، احتیاج به زمان بیشتر در حین اعمال لایه ها و نهایتا صرف هزینه بسیار بالا برخوردارند.

وی افزود: ولی پوشش Eternal فراوری شده نسل جدیدی از پوشش های هوشمند هستند که با فراوری این نانو پوشش هوشمند انقلابی در زمینه محافظت از سطوح فلزی ایجاد شده است. هدف اصلی از این نوآوری کاهش میزان مصرف مواد شیمیایی و در عین حال بالا بردن طول عمر ماندگاری این پوشش ها بوده است.

مجری طرح با اشاره به جزئیات پوشش های فراوری شده، خاطر نشان کرد: این پوشش خاص از واکنش بین Polyaspartic Ester (پلی آسپارتیک استر) و یک Aliphatic Polyisocyanate (آلیفاتیک پلی ایزوسیانات) به عنوان یک Crosslinker (اتصال دهنده) به وجود می آید.

وی با بیان اینکه در این طرح این پوشش با ذرات نانو سیلیسیوم آمین دار (10-20 نانومتری) بهبود داده شد، افزود: این روش موجب شد مقاومت بسیار بالای این پوشش در مقابل نفوذ آب شور و محیط های خورنده در مقایسه با پوشش های فعلی به میزان چشمگیری بالاتر برود؛ به طوری که می توان از آن به عنوان نسل جدید پوشش های فنا ناپذیر نام برد.

عصاریان ادامه داد: نتایج آزمایشگاهی ثابت کرد که مقاومت این پوشش در برابر نفوذپذیری آب شور 3.5 درصد پس از گذشت 10 هزار و 704 ساعت (بیشتر از 10 به توان 9 اُهم سانتی متر مربع) بالاتر از مقاومت پوشش در هنگام آغاز تست است. این نتایج ثابت می نماید که این پوشش قابلیت بهبود ساختار خود را دارد و نرخ Aging کاملا کنترل شده است.

به گفته وی، نتایج این طرح در مجله علمی Acta Chimica Slovenica به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرنگاران، دکتر آرزو عصاریان مبتکر این پوشش، تحقیقات خود را در واحد تخصصی و تحقیقاتی Eninco Engineeing B.V. مستقر در کشور هلند به ثمر رسانده است. هدف اصلی وی انتقال تکنولوژی جدید ساخت پوشش های صنعتی، فراوری پوشش هایی متفاوت در کیفیت با آنچه در بازار موجود است و ایجاد نسل جدیدی از پوشش ها با عملکرد و کارایی بالا است. وی امیدوار است تا با استفاده از این تکنولوژی جدید میزان قابل توجهی از صدمات وارده به محیط زیست که ناشی از مصرف مواد شیمیایی آلاینده است، کاسته گردد.

این نوآوری می تواند در جهت کاهش هزینه های ناشی از خوردگی و افزایش محافظت از سطوح فلزی درصنایع حفاری، کشتی سازی، سکوسازی، نیروگاه ها، پتروشیمی ها، خطوط انتقال لوله و کلیه صنایع سنگین به کار برده گردد.

عصاریان در حال حاضر صاحب کمپانی Eninco Engineering B.V. است که در سال 2018 با اتکا به بیش از 25 سال تجربه علمی و صنعتی کادری متخصص، در کشور هلند تاسیس شده است. فعالیت های این شرکت در سه بخش تحقیق و توسعه، فراوری و نوآوری و کنترل و بازرسی کیفیت است.

pbmusic.ir: نوای پرنده پارسی | مجله موسیقی و هنری

balio.ir: بالیو | مجله گردشگری و مسافرتی

etre-yas.ir: مجله عطر یاس، محلی برای همفکری استارتاپی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 94123

به "فراوری نسل جدید پوشش های هوشمند فناناپذیر، انقلابی نوین در زمینه محافظت از سطوح فلزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری نسل جدید پوشش های هوشمند فناناپذیر، انقلابی نوین در زمینه محافظت از سطوح فلزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید